För att bidra med extra energi under denna tid lovar jag att finnas här och försöka bidra med det jag kan. Dels för att det är en naturlig del i mitt arbete som ledarutvecklare, dels för att jag tror att vi är många som kan behöva lite konkreta verktyg och en extra “boost” lite då och då för att orka hålla ut.
Vad säger du? Ska vi se vad nästa verktyg har att ge?
Verktyg nr 3. Vad ser du?
Titta på bilden ovan. Vad ser du? De flesta brukar svara “En hockeymålvakt” eftersom det är han som tar upp en större del av bilden. Har du skridskorna på och är i anfall så kanske du ser något annat..Luckan uppe till höger! Där finns det gott om plats till att placera en puck!
Samma sak är det i vår vardag. Vi har en tendens att stirra oss blinda på alla hinder istället för att fokusera på möjligheterna. Om anfallaren hade tänkt på hockeymålvakten hade det förmodligen inte blivit något mål. Eller vad tror du?
Hinder finns det gott om. Om du vill.
Om det fanns en årlig global tävling, “Se så många hinder som möjligt” skulle miljontals människor kunna ställa upp och fajtas om en mästartitel. Det ligger tyvärr i mångas natur, att automatiskt fokusera på hindren vilket vi tittade på i verktyg 2, men de tåls att upprepas.
Vår hjärna vill gärna att vi att undviker faror och kan vi ta den enkla vägen ur saker och ting så gör vi gärna det. Det ger oss ett kortsiktigt lugn och vi slipper anstränga oss! Vi slipper tänka till. Vi följer flocken och tar inga nya utmanande vägar osv. Så…vill du vinna ovan nämnda mästartitel är det bara att du låter de automatiska funktionerna i hjärnan styra. Hindren kommer med enkel automatik att radas upp framför dig och du kommer knappt att behöva anstränga dig.
“Det är väl ingen idé att ringa nya kunder nu? Marknaden är väl stendöd!”
“Vad synd att det regnar..hade tänkt jogga…ju”.
“Det finns inget jobb för mig…arbetslösheten skenar ju”.
Och ja, du kommer att få RÄTT!
Nej – du kommer inte att få några nya kunder, för du gav dem ju inte ens chansen.
Nej-det gick uppenbarligen inte att jogga i regnet.
Nej-det fanns inga jobb till dig. Du har ju inte ens sökt något eller tittat på alternativ.
Möjligheter finns det också gott om. Om du vill.
Utan att ha några som helst belägg påstår jag att det är fler som fokuserar på hinder än på möjligheter. För det ligger i människans grundnatur att vilja låta hjärnan styras via de automatiska impulserna. Alternativet kräver nämligen mycket utav oss. Ansträngning, mod, uthållighet, klurighet, driv… De egenskaper som alla framgångsrika lyfter fram som de centrala när de får frågan “Jaha…och vad är det för hemlighet som gjort dig så framgångsrik då? Vilket Universitet eller super-egenskap har du som inte vi andra har?”. I de allra flesta fall svarar dessa individer att de lika grundlata och normalbegåvande som de flesta, men att de idkat lite mer disciplin, testat lite fler olika alternativ, misslyckats lite oftare, kämpat lite hårdare och tagit råd och stöd på vägen.
Beakta din multipliceringseffekt
I Coronatider finns det MASSSSSSOOOOOR av hinder att fokusera på om du vill. Både privat och i arbetet. Skulle uppslagen tryta är det bara att slå på nyheterna eller surfar runt bland lite suspekta sociala kanaler. Media har som huvuduppdrag att fokusera på nyheter som kan få oss ur balans och sett till deras uppdragsbeskrivning gör det ett synnerligen gott arbete just nu.
Att söka efter de goda exemplen och trigga igång det “möjlighetsbaserade-synfältet” kan därmed vara lite extra svårt just. Plus att det, som sagt, kräver mycket mera ansträngning och idérikedom av oss. Det kommer dock helt klart vara värt mödan. Ditt val av “glasögon” kommer att få stora effekter på hur denna resa artar sig framåt för dig och för dem i din närmaste omgivning.
Säger du att vi bör fokusera på “målvakten d.v.s hindren” så kommer vi att göra det. Vi litar ju på dig! Är du dessutom chef finns risken att jag lyssnar extra noga på dig och tar in dina okulära besiktningar som sanningar. Till exempel om du säger eller skriver:
“Det kommer att bli tufft nu!”
“Marknaden viker och vi får räkna med stora förluster. Därför måste ni nu…”
“Förstår att alla tycker att detta är jättejobbigt och tungt…det tycker jag med…”
“Alla kämpar med samma sak i branschen…”
Osv…
Ingen säger de där sakerna för att man medvetet vill skada någon. De flesta som trampar runt här på vår planet vill det bästa för sig själv och för sin omgivning. Man vill väl. Man vill att omgivningen ska ta läget på allvar och agera. Man vill skydda andra från besvikelser…men det blir så DUBBEL-FEL. Negativitet och hot – förlamar och förpestar. Varje chans till “mål” går om intet!
Var därför extra observant i dessa tider på:
1) Ditt val av “glasögon”. Ska du fokusera på hinder eller möjligheter?
2) Hur du kommunicerar med din omgivning. Vill du att de ska må bra och komma till positiv action – välj en kommunikationsstil som är inriktad på det.
Se omkodade exempel nedan:
“Det kommer att bli tufft nu!” omkodas till “Vi befinner oss i en mycket utmanande situation. Därför är det extra viktigt att vi nu fokuserar på möjligheter, lösningar, alternativ, nya vägar… Vi i ledningen jobbar på dessa spår “A,B och C” och vi förväntar oss att ni gör det samma fast med fokus på era respektive verksamheter. Uppföljning kommer att ske XXXXX. Vi fixar detta när vi arbetar tillsammans och framåt”.
“Marknaden viker och vi får räkna med stora förluster” omkodas till “Just nu lider vi stora förluster inom marknad X och Y och vi får räkna med att marknad X inte kan återhämta sig. Vi söker därför just nu aktivt efter alternativa marknader och det kommer att ta tid. Vi beräknar med att ha några uppslag till nästa möte den 14 maj”.
“Förstår att alla tycker att detta är jättejobbigt och tungt…det tycker jag med…” omkodas till “Förstår att detta är tufft för många. Därför är det extra viktigt just nu att vi håller ihop och fokuserar på våra styrkor och våra möjligheter. Här vill jag lyfta fram några av dem….”
“Alla kämpar med samma sak i branschen…”omkodas till “Det är mycket ansträngt i vår bransch just nu och det kommer att bli tufft för många. Vi ska dock klara detta och vi ska komma ihåg våra unika styrkor XXXXX. Samtidigt tittar vi nu efter alternativa vägar och mer information kommer under nästa vecka…”
Har full förståelse för att till exempel flygbolag, restauranger, klädbutiker, caféer, frisörer, hotell, konferensanläggningar och…. småföretag inom ledarutveckling kanske blir provocerade av denna förenkling.
Men vi har inga andra produktiva och hälsosamma val att göra än att fokusera på (nya) lösningar och (nya) möjligheter!
Kvalitetskontroll
Avrundar detta inspel med en ny syntest.
- Ta ett A4 ark
- Sätt en svart prick mitt på pappret
- Vad ser du?
Var rädd om dig och tveka inte på att höra av dig om du behöver extra bränsle.
Tanken är fylld med inspiration och kraftfulla verktyg.
Tillsammans gör vi skillnad och sprider positiva ringar. På riktigt!
Therese Hoveman