Situationsinriktad ledarutveckling för hela organsationen.

O som i Omtanke

Therese Hoveman
Therese Hoveman

Grundare / Certifierad ledarskapsutvecklare

Balansen viktig mellan Krav-Omtanke-Stöd-Tillit

För att få till resultat på ett hållbart, motiverat och ömsesidigt sätt är mixen av Krav-Omtanke-Stöd-Tillit grundläggande. Du kan tänka på dem som fyra enskilda parametrar där du behöver ha god balans mellan dem för att få resultat. Både när det gäller att leda dig själv och andra. Förra gången fokuserade vi på Krav och har du missat detta inspirationsbrev finner du det på vår hemsida www.situationsinriktad.se.


Varför är omtanke viktigt?

Omtanken har varit viktig i alla tider och våra grundläggande mänskliga behov är de samma oavsett vem vi är, vilken tidsålder vi lever i, var vi finns geografiskt eller vart vi är på väg. Det ligger i människans grundnatur att söka trygghet, säkerhet, bekräftelse och tillhörighet. När vi i begynnelsen strävade efter att överleva på savannen var det livsavgörande. Hamnade man utanför flocken var det svårt att klara sig. Dessa behov har vi med oss än idag, även om vi ibland vill tro att vi är så självständiga och starka på egen hand. Både att få och visa omtanke triggar även hjärnan till att utsöndra viktiga signalsubstanser i kroppen – rena dunderkuren för välbefinnandet! Därför rekommenderar vi alla som vill leva ett gott liv en dos av daglig omtanke! 


Vad har vi att vinna på att visa omtanke som ledare?

Är du chef och ledare är omtanke en viktig ingrediens i ditt ledarskap och det betyder inte att du blir en vek mjukis. Tvärtom. Som chef mäts du på summan av alla dina medarbetares prestationer och det behövs ingen avancerad hjärnforskning för att konstatera att människor som mår bra – presterar bra. Du behöver bara gå till dig själv för att säkerställa sanningshalten i denna ovetenskapliga studie. När presterar du som bäst?

Ett enkelt sätt att få människor att prestera är alltså att genuint bry sig om dem och visa omtanke. Här räcker det dock inte att då och då slentrianmässigt säga “gott jobbat” eller skicka en “tumme upp”. Det krävs lite mer än så.

Några tips:

– Vet du vilka uppgifter som din medarbetare brinner lite extra för? 
– Vilka fritidsintressen utövar din medarbetare?
– Vilken utmaning är din medarbetare extra stolt över att ha klarat? 
– Vilken är de viktigaste personerna i din medarbetares liv?
– Vad går din medarbetare och är orolig för/rädd för/osäker på i arbetet?
– När var din medarbetare galet glad senast och varför?

Vet du saker likt dessa är chanserna goda att du har visat äkta omtanke. Du har haft bra samtal med din medarbetare. Du har lyssnat och du har byggt upp ett förtroende. Du vet vad var och en gillar, vilka utmaningar som de har klarat sig genom och hur. Du har även kännedom om vilka rädslor och hinder de jobbar med. Du har koll och du har visat att du bryr dig – på riktigt!

Känner du inte till saker likt dessa behöver du minska avståndet mellan dig och dina medarbetare och det görs bäst genom kontinuerliga och återkommande kvalitativa avstämningsmöten. Vår varmaste rekommendation är att du inte låter någon gå utan uppföljning mer än tre veckor. På tre veckor kan det hända mycket i en medarbetares liv. Vill du ha ytterligare tips och stöd i hur du håller denna typ av kvalitativa avstämningar får du gärna höra av dig så hjälper vi dig med det.

Det finns såklart en massa andra sätt att visa omtanke på. Ge fina påskpresenter, en extra dags ledighet, bidra till gymkort etc – men vi vet att det är den mellanmänskliga omtanken som har högst värde. Det är även den som skapar mest distans när den inte finns.

Hur visar du dina medarbetare omtanke? Vad är dina bästa tips? Dela gärna med dig!


Alla mår vi bra av extra omtanke!

Beger vi oss utanför arbetsplatsen och tänker alla mellanmänskliga relationer kan vi alla vara med och bidra och kanske är det viktigare än någonsin (?) Framförallt i dessa tider då negativ egoism, hat och psykisk ohälsa breder ut sig på bred front… 

Det fina med omtanke är att det är enkelt att ge, men det ger stor effekt. Återigen, du behöver bara gå till dig själv för att veta hur gott det är att uppleva äkta genuin omtanke. Visst blir man både glad och stärkt av visad omtanke? 

Det kan vara så enkla saker som att…

  • Lyssna mer än du pratar. Att bli lyssnad till är lyxigt! 
  • Tagga ner i trafiken. Sakta ner. Släpp fram andra. Visa hänsyn
  • Öppna dörren för någon 
  • Ser någon förvirrad ut. Fråga om personen behöver hjälp
  • Erbjud din hjälp utan att förvänta dig något tillbaka
  • Fråga hur någon mår för att du verkligen vill veta och är beredd på att lyssna på svaret. Du behöver inte lösa någons bekymmer. Men du kan lyssna och visa att du finns där och att du bryr dig. På riktigt

Hur står det till med omtanken för dig själv?

Sedan finns det en person till som du inte får glömma att visa omtanke. Dig själv! Att ta hand om sig själv och vara snäll mot sig själv är inte egoistiskt. Det är ansvarsfullt. En person som tar hand om sig själv och är rädd om sin egen energi och välbefinnande blir lugn till naturen och har inget behov av att hävda sig. Den egoism vi nämnde ovan är den rovdjurslika egoismen. Ge mig! Jag ska ha! Jag först! Att vara snäll mot sig själv skadar ingen annan. Precis som en racerbil ibland behöver gå in i depå, behöver du också omsorg/”service”/paus! Eller som växten. Den behöver näring för att kunna leva och utvecklas.

Några frågor till dig. Hur visar du dig själv omtanke? Och inte..? Hur fyller du på din energi? Finns det saker du skulle behöva mer av/mindre av för att visa dig själv lite mer omtanke?


Vi hoppas innerligt att du vet att vi bryr oss om dig!
Att du mår bra och har det bra. Som individ och som ledare.
Det är vårt jobb att se till att det är så och det fyller vår roll med mening.
(En härlig mening att skriva!)

Nästa gång vi skriver till dig blir det med fokus på S som i Stöd.

Ta hand om dig! Vi ses!

Therese och Ola

Relaterade artiklar

Certifierad ledarskapsutvecklare med ett brinnande intresse för att göra skillnad på riktigt.

Therese har i över tio års tid framgångsrikt utvecklat ledare och organisationer – många av företagen har blivit utsedda till de främsta i sin bransch. Hon har även coachat hundratals ungdomar i personligt ledarskap, hjälpt UF-företag att utveckla sina företagsidéer samt agerat mentor för unga entreprenörer. 

Therese besitter över 25 års ledarerfarenhet som marknadsdirektör, försäljningschef, VD och styrelseordförande. Sedan 2012 driver hon eget inom ledarutveckling där Future On Board är ett eget utvecklat koncept.

Som ledarutvecklare strävar Therese ständigt efter långa kundrelationer och hon går alltid den extra milen för att varje individ ska få det som den behöver för att må bra och lyckas i sitt arbete.

Meriter

Veronica Terning

Veronica Terning

FOB-COACH OCH ADMINISTRATION

NPF-coach och Administratör med ett brinnande intresse för att göra skillnad på riktigt.

I hela sitt yrkesverksamma liv har Veronica jobbat med och omkring människor. I rollen som undersköterska inom psykiatrivården och som samtalsledare inom Attention – en förening inriktad på Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar (NPF). Idag utbildad och certfierad inom Posive Psychology (IPHM – International Practioners of Holistic Medicine).

Intresset för psykisk (o)hälsa och Neuropsykiatrisk funktionsvariation (NPF) har funnits med sedan barnsben då det funnits i familjen samt att hon själv har en adhd-diagnos och en egen utmattningsdiagnos i bagaget. Idag har hon utvecklat strategier och rutiner som gör att hon har ett bra liv och snarare kan dra fördelarna av att ha sin ”extra motor”.

Med sin breda kunskap och erfarenhet ser Veronica stora möjligheter i att utveckla ungdomar med psykisk ohälsa och Neuropsykiatrisk diagnos så att de kan få hitta trygghet i sig själv, utveckla ett starkt personligt ledarskap och kunna ta sig ombord till ett fungerande arbete. Samtidigt kommer Veronica supporta arbetsgivare och ge dem den kunskap och de verktyg som de behöver för att på bästa sätt kunna möta och leda dessa ungdomar rätt till ett hållbart arbetsliv.

Veronica ser alla människors lika värde och hon söker lösningar framför hinder. Hon strävar alltid efter att skapa långsiktiga varaktiga relationer och du kan förvänta dig en person som möter dig med stor nyfikenhet, medkänsla och vilja att göra skillnad.

På fritiden umgås Veronica med sin familj, fixar i trädgården och i växthuset, bakar eller gör något annat kreativt som får hjärnan att vila ett tag. 

Jan Lauritzen

Certifierad ledarutvecklare

Med nyfikenhet och empati uppmuntrar Jan dig att både upptäcka och nå din potential. Han ger dig de verktyg och den struktur som du behöver på din utvecklingsresa mot dina mål.

Jan har närmare 30 års ledarerfarenhet som bl a VD, inköpschef, logistikchef, produktionschef och Lean-manager inom multinationella industriföretag samt som egenföretagare.  

Som erfaren ledarutvecklare har han haft uppdrag i mer än 130 företag.  Hans pragmatiska och generösa stil gör att han alltid ser möjligheter, även när livet emellanåt kan vara tufft.

Erik Waesterberg

Certifierad ledarutvecklare

Erik möter dig med ett positivt, öppet sinne och ger dig verktyg att analysera din utvecklingspotential. Med engagemang och humor får du utmanande och kloka infallsvinkar som leder dig framåt. Hans intresse av dig både som människa och i din profession ger dig handlingskraft i ditt ledarskap.

Erik är civilingenjör och har tjugo års ledarerfarenhet som VD, marknadschef och konsultchef. Hans livserfarenheter som ledare och pappa leder till ständig utveckling och närvaro i mötet med dig som kund.

Mona Brenkle Gejer

Certifierad ledarutvecklare

Mona har en förmåga att få människor att tro mer på sin egen förmåga och potential. Hon vägleder dig till insikter som stärker dig och skapar förutsättningar för din utveckling.

Hon lyfter dig och utmanar dig med inlevelse och värme. Mona är civilingenjör, har studier i management, pedagogik och psykologi, är yoga- och meditationslärare med erfarenhet som chef inom stora och medelstora företag. Hon är själv i ständig utveckling genom en omättlig nyfikenhet.

Blir du nyfiken? Boka ett förutsättningslöst möte med Mona.

Certifierad ledarskapsutvecklare med ett brinnande intresse för att göra skillnad på riktigt.

Therese har i över tio års tid framgångsrikt utvecklat ledare och organisationer – många av företagen har blivit utsedda till de främsta i sin bransch. Hon har även coachat hundratals ungdomar i personligt ledarskap, hjälpt UF-företag att utveckla sina företagsidéer samt agerat mentor för unga entreprenörer. 

Therese besitter över 25 års ledarerfarenhet som marknadsdirektör, försäljningschef, VD och styrelseordförande. Sedan 2012 driver hon eget inom ledarutveckling där Future On Board är ett eget utvecklat koncept.

Som ledarutvecklare strävar Therese ständigt efter långa kundrelationer och hon går alltid den extra milen för att varje individ ska få det som den behöver för att må bra och lyckas i sitt arbete.

Meriter

Certifierad ledarutvecklare med över 20 års erfarenhet av produktutveckling och ledarskap.

Andreas har alltid brunnit för det holistiska: en balanserad helhet. Dels för att man lättare kan vara autentisk (sitt riktiga jag och inte den man tror att man ska vara), dels för att man får ett flyt i livet; både privat och professionellt. Han närmar sig allt med ett funktionellt sinne och tvekar inte på att utmana eller testa något nytt. 

Kommentarer från Andreas tidigare medarbetare: “Engagerad och positiv med proaktivt samt affärs- och målinriktad. Nyfiken och villig att alltid lära sig något nytt. Öppen för nya idéer. Tror på individen och autonomi för denne. Håller inte på med micro-management. Tålmodig lyssnare, lätt att prata med och bra på att snabbt se helhet samt förstå hur man effektivt kommer vidare. Naturlig och lugn auktoritet men kräver ingen uppmärksamhet.”

Meriter

Certifierad ledarutvecklare med en drivkraft att utveckla människor inom alla områden och nå uppsatta mål.

Ola är en livsbejakande, tävlingsinriktad och positiv trebarnsfar från Höllviken. Lång och bred ledarerfarenhet från bland annat Samhall, Procurator, Bergendahlsgruppen och IKEA. 

Ola är en “tuff mjukis” som gillar att utmana och är mycket tydlig. Han värdesätter struktur och resultat samtidigt som han är en mycket god lyssnare och mån om att alla ska trivas och må bra. Humor och öppenhet är också viktigt och Ola tycker att man inte ska ta sig själv på allt för stort allvar även om man brukar allvar. 

Olas värderingar – frihet, relationer och resultat – går även igen i hans roll som ledarutvecklare. “Du ska jobba med mig för att du vill. Inte för att du måste”. Även Ola tror på långsiktiga relationer. “Det finns inga genvägar till långsiktigt varaktiga resultat. Speciellt inte inom det vi arbetar med” menar Ola.

Meriter

Certifierad ledarutvecklare med över 15 års erfarenhet från olika chefsbefattningar.

Lotta Stagne har en lång erfarenhet från olika chefsbefattningar och är väl bekant med en ledares utmanande vardag och miljö. Pressen som en ledare utsätts för och besluten de måste fatta. Lottas styrka är hennes eget självklara ledarskap, som ett resultat av en högst medveten och personlig utvecklingsresa, delvis ”tack vare” en utmattning kring millennieskiftet. Hon står hon idag för ett mänskligt, modigt och närvarande ledarskap.

Med en självklar förmåga bygger hon förtroende samt öppenhet och skapar en perfekt miljö för lärande och utveckling på hög nivå. Drivkraften har alltid varit utveckling i alla former och gärna tillsammans med andra.

Meriter

Certifierad ledarskapsutvecklare med ett brinnande intresse för att göra skillnad på riktigt.

Med över tio års erfarenhet inom ledarutveckling har Therese  framgångsrikt utvecklat hundratals ledare och ledningsgrupper. Hon har även coachat hundratals ungdomar i personligt ledarskap, hjälpt UF-företag att utveckla sina företagsidéer samt agerat mentor för unga entreprenörer.

Therese har en bakgrund som civilekonom och besitter över 20 års erfarenhet som marknadsdirektör, försäljningschef och VD.

De företag Therese arbetat med visar på stärkt tillväxt och många av företagen har blivit utsedda till de främsta i sin bransch. Therese strävar ständigt efter långa kundrelationer och hon går alltid den extra milen för att varje individ ska få det som den behöver för att må bra och lyckas i sitt arbete.

Meriter