Balansen viktig mellan Krav-Omtanke-Stöd-Tillit
För att få till resultat på ett hållbart, motiverat och ömsesidigt sätt är mixen av Krav-Omtanke-Stöd-Tillit grundläggande. Du kan tänka på dem som fyra enskilda parametrar där du behöver ha god balans mellan dem för att få resultat. Både när det gäller att leda dig själv och andra. Förra gången fokuserade vi på Krav och har du missat detta inspirationsbrev finner du det på vår hemsida www.situationsinriktad.se.
Varför är omtanke viktigt?
Omtanken har varit viktig i alla tider och våra grundläggande mänskliga behov är de samma oavsett vem vi är, vilken tidsålder vi lever i, var vi finns geografiskt eller vart vi är på väg. Det ligger i människans grundnatur att söka trygghet, säkerhet, bekräftelse och tillhörighet. När vi i begynnelsen strävade efter att överleva på savannen var det livsavgörande. Hamnade man utanför flocken var det svårt att klara sig. Dessa behov har vi med oss än idag, även om vi ibland vill tro att vi är så självständiga och starka på egen hand. Både att få och visa omtanke triggar även hjärnan till att utsöndra viktiga signalsubstanser i kroppen – rena dunderkuren för välbefinnandet! Därför rekommenderar vi alla som vill leva ett gott liv en dos av daglig omtanke!
Vad har vi att vinna på att visa omtanke som ledare?
Är du chef och ledare är omtanke en viktig ingrediens i ditt ledarskap och det betyder inte att du blir en vek mjukis. Tvärtom. Som chef mäts du på summan av alla dina medarbetares prestationer och det behövs ingen avancerad hjärnforskning för att konstatera att människor som mår bra – presterar bra. Du behöver bara gå till dig själv för att säkerställa sanningshalten i denna ovetenskapliga studie. När presterar du som bäst?
Ett enkelt sätt att få människor att prestera är alltså att genuint bry sig om dem och visa omtanke. Här räcker det dock inte att då och då slentrianmässigt säga “gott jobbat” eller skicka en “tumme upp”. Det krävs lite mer än så.
Några tips:
– Vet du vilka uppgifter som din medarbetare brinner lite extra för?
– Vilka fritidsintressen utövar din medarbetare?
– Vilken utmaning är din medarbetare extra stolt över att ha klarat?
– Vilken är de viktigaste personerna i din medarbetares liv?
– Vad går din medarbetare och är orolig för/rädd för/osäker på i arbetet?
– När var din medarbetare galet glad senast och varför?
Vet du saker likt dessa är chanserna goda att du har visat äkta omtanke. Du har haft bra samtal med din medarbetare. Du har lyssnat och du har byggt upp ett förtroende. Du vet vad var och en gillar, vilka utmaningar som de har klarat sig genom och hur. Du har även kännedom om vilka rädslor och hinder de jobbar med. Du har koll och du har visat att du bryr dig – på riktigt!
Känner du inte till saker likt dessa behöver du minska avståndet mellan dig och dina medarbetare och det görs bäst genom kontinuerliga och återkommande kvalitativa avstämningsmöten. Vår varmaste rekommendation är att du inte låter någon gå utan uppföljning mer än tre veckor. På tre veckor kan det hända mycket i en medarbetares liv. Vill du ha ytterligare tips och stöd i hur du håller denna typ av kvalitativa avstämningar får du gärna höra av dig så hjälper vi dig med det.
Det finns såklart en massa andra sätt att visa omtanke på. Ge fina påskpresenter, en extra dags ledighet, bidra till gymkort etc – men vi vet att det är den mellanmänskliga omtanken som har högst värde. Det är även den som skapar mest distans när den inte finns.
Hur visar du dina medarbetare omtanke? Vad är dina bästa tips? Dela gärna med dig!
Alla mår vi bra av extra omtanke!
Beger vi oss utanför arbetsplatsen och tänker alla mellanmänskliga relationer kan vi alla vara med och bidra och kanske är det viktigare än någonsin (?) Framförallt i dessa tider då negativ egoism, hat och psykisk ohälsa breder ut sig på bred front…
Det fina med omtanke är att det är enkelt att ge, men det ger stor effekt. Återigen, du behöver bara gå till dig själv för att veta hur gott det är att uppleva äkta genuin omtanke. Visst blir man både glad och stärkt av visad omtanke?
Det kan vara så enkla saker som att…
- Lyssna mer än du pratar. Att bli lyssnad till är lyxigt!
- Tagga ner i trafiken. Sakta ner. Släpp fram andra. Visa hänsyn
- Öppna dörren för någon
- Ser någon förvirrad ut. Fråga om personen behöver hjälp
- Erbjud din hjälp utan att förvänta dig något tillbaka
- Fråga hur någon mår för att du verkligen vill veta och är beredd på att lyssna på svaret. Du behöver inte lösa någons bekymmer. Men du kan lyssna och visa att du finns där och att du bryr dig. På riktigt
Hur står det till med omtanken för dig själv?
Sedan finns det en person till som du inte får glömma att visa omtanke. Dig själv! Att ta hand om sig själv och vara snäll mot sig själv är inte egoistiskt. Det är ansvarsfullt. En person som tar hand om sig själv och är rädd om sin egen energi och välbefinnande blir lugn till naturen och har inget behov av att hävda sig. Den egoism vi nämnde ovan är den rovdjurslika egoismen. Ge mig! Jag ska ha! Jag först! Att vara snäll mot sig själv skadar ingen annan. Precis som en racerbil ibland behöver gå in i depå, behöver du också omsorg/”service”/paus! Eller som växten. Den behöver näring för att kunna leva och utvecklas.
Några frågor till dig. Hur visar du dig själv omtanke? Och inte..? Hur fyller du på din energi? Finns det saker du skulle behöva mer av/mindre av för att visa dig själv lite mer omtanke?
Vi hoppas innerligt att du vet att vi bryr oss om dig!
Att du mår bra och har det bra. Som individ och som ledare.
Det är vårt jobb att se till att det är så och det fyller vår roll med mening.
(En härlig mening att skriva!)
Nästa gång vi skriver till dig blir det med fokus på S som i Stöd.
Ta hand om dig! Vi ses!
Therese och Ola